نخ پلي پروپيلن چيست و چه كاربردي دارد؟

نخ پلي پروپيلن چيست و چه كاربردي دارد؟

اگر بخواهيم به خاستگاه نخ پلي پروپيلن اشاره كنيم، بايد بگوييم كه اين جنس نخ اولين بار در ايتاليا و در سال 1960 توليد شده و به عنوان يك محصول وارد بازار شد. ويژگي‌هاي مثبت و كاربرد نخ پلي پروپيلن باعث شد كه خيلي زود مورد توجه صنايع مختلف قرار گرفته و در عرصه توليد استفاده شود.

الياف پلي پروپيلن، پس از پلي استر، نايلون و اكرليك، چهارمين الياف مصنوعي در صنايع توليدي مختلف هستند. پلي پروپيلن به دو صورت الياف و نخ نواري و به صورت ذوب ريسي توليد مي‌شود و يكي از جذابيت‌هاي آن، هزينه پايين آن است كه به مذاق توليدكنندگان صنايع ديگر و مصرف‌كنندگان خوش مي‌آيد.

ممكن است شنيده باشيد كه نخ پلي پروپيلن مقاومت كمي در برابر اشعه فرابنفش دارد، اما بايد بدانيد كه اين موضوع مربوط به گذشته است و پس از آزمايش‌هاي بسيار، محققان با اضافه كردن يكسري مواد، مقاومت آن را در برابر اين اشعه بالا برده و اين نقطه ضعف را هم از بين برده‌اند. پلي پروپيلن را به اختصار P-P مي‌نامند.

كاربرد نخ پلي پروپيلن

نخ پلي پروپيلن كاربردهاي زيادي دارد اما بيشترين استفاده آن در مصارف بهداشتي و توليد فيلترهاي نخ تابيده ميكروني است. اين نخ‌ها كه از پلي پروپيلن درست شده‌اند، خود به عنوان يكي از تجهيزات پركاربرد در تصفيه آب در صنعت اسمز معكوس و آب شيرين كن شناخته مي‌شود. به اين شكل كه تراكم زياد الياف، باعث مي‌شود كه ذرات در سطح خارجي دستگاه باقي مانده و ذرات آبي كه كمتر از 5 ميكرون هستند، از سطح عبور كرده و وارد سيستم تصفيه آب شوند. به اين فرآيند، فيلتراسيون ميكروني گفته مي‌شود.

الياف پلي پروپيلن همچنين در منسوجات بي‌بافت هم كاربرد زيادي دارند. اين الياف در فيلترهاي هوا، فيلتر مايعات، فيلتر گاز، جاذب روغن در صنعت نفت جهت جدا كردن نفت از سطح آب دريا و فيلترهاي تجهيزات تهويه هوا هم به كار مي‌روند.

اما كاربرد عمومي‌تر اين محصول در مواردي چون لباس‌هاي تابستاني (مناسب براي دفع عرق)، ماسك‌هاي صورت براي بيماران و بيمارستان‌ها، پوشش ديوار، بتن، روميزي و ديگر موارد است.

نحوه توليد الياف پلي پروپيلن

الياف پلي پروپيلن به روش پليمريزاسيون پروپيلن به صورت يك پليمر خطي توليد مي‌شود. ماده اوليه توليد الياف پلي پروپيلن را پروپيلن (3CH2=CHCH) تشكيل مي‌دهد كه به صورت يك توليد جانبي در توليد اتيلن و از طريق شكستن مولكول نفت در صنعت پتروشيمي شكل مي‌گيرد. گازهاي مايع حاوي پروپيلن، ديگر ماده اين منبع هستند.

در مورد الياف پلي پروپيلني كه براي استفاده در صنعت نساجي توليد مي‌شوند، وزن مولكولي متوسط و براي الياف پلي پروپيلن با استحكام بالا كه به عنوان الياف با كارايي بالا توليد مي‌شوند، وزن مولكولي بالا انتخاب مي‌گردد. باتوجه به مربوط بودن شاخص جريان مذاب و وزن مولكولي متوسط به يك ديگر، شاخص جريان مذاب مناسب درتوليد الياف نساجي 25-15 گرم بر 10 دقيقه و براي الياف با كارايي بالا 5-3 گرم بر10 دقيقه عنوان شده است.

كلام آخر

فروشگاه اينترنتي باهران بگ توليد كننده و فروشنده انواع كيسه هاي صنعتي است.  در صورت نياز به خريد كيسه صنعتي پيشنهاد مي كنيم از محصولات اين سايت ديدن كرده و محصول مورد نياز خود را خريداري نماييد.

خريد نخ پروپلين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.